Safari!

8 september 2016 - Serengeti, Tanzania

Afgelopen zaterdagmorgen zijn wij bij ons gastgezin opgehaald door een taxi die ons naar een soort van camping bracht vlakbij lake manyara. Hier hadden we een heerlijk ontbijt en ontmoetten we de rest de groep. Een Spaans stel, 2 Duitsers en een Australiër en natuurlijk onze gids Deo en de kok Hadji. Na het ontbijt werd de ruime landrover ingepakt en vertrokken we richting de ingang van National Park Ngorogoro. Dit was een stijle klim voor de auto waarin we een fantastisch uitzicht hadden over lake manyara met veel apen in de berm.
Om te beginnen moesten we eerst door ngorogoro reservational area om naar serengeti national park te kunnen rijden.
Dit is een hooggelegen gebied waar het dan ook erg bewolkt was. Tijdens het afdalen werd het gaandeweg weer warmer en beter weer. Nog voor de ingang zagen we in de verte op een heuvelrug 3 giraffen rustig staan. Wat een prachtig uitzicht! Dan waren we rond 14:00 smiddags dan eindelijk bij de ingang van serengeti waar we onze lunch zouden nuttigen. Hier zagen we bij uitstappen van de auto hele mooie blauwe vogeltjes. Deze vonden we al snel niet mooi meer omdat ze letterlijk ons eten uit onze hand plukten. Na toch wat naar binnen te hebben gewerkt betraden we met open dak serengeti national park. Al snel zagen we de eerste leeuwen rustig chillen in de schaduw van een boom. Toch moesten we door omdat we eerst naar de public campsite gingen om de Hadji daarheen te brengen zodat hij de tenten kon opzetten en later alvast voor ons kon koken. Na dit te hebben gedaan begon onze eerste game drive. Van een etende luipaard in een boom tot een leeuw die haar Welpies kwijt Was we zagen ze allemaal. Olifanten, buffels, giraffes, impala, gazelle, zebra's, nijlpaarden, hyenas, krokodillen, flamingo's, cerval cat, woestijnvossen en allerlei soorten vogels.
Om de eerste game drive af te sluiten met een prachtige zonsondergang.
Eenmaal terug op het camp had Hadji heerlijke gourgettesoep en pasta gemaakt. En hebben we allen heerlijk gegeten met een hoop ratten om ons heen.
Vervolgens de dag afsluiten met een aantal potjes hartenjagen was erg gezellig onder het genot van Safari bier. Tijdens ons laatse potje zegt Hadji ineens 'kijk een hyena' deze liep vlak langs het eetgedeelte. We waren al erg moe en besloten toch maar om naar bed te gaan. Toen we bijna in slaap vielen hoorden we ineens een heel helder zwaar gebrul pal naast de tent nadat ik even een lampje had aangedaan. Ohh noo een leeuw. Het enige wat ons scheidde was een katoenen stuk tent. We waren heel heel erg bang. En hebben met een hartslag van 220 heel stil geprobeerd te liggen. We hoorden steeds de heldere teugen adem die de leeuw nam. Daarnaast was de leeuw ook iets aan het eten wat we luid konden horen.
We wisten niet goed wat te doen en Dorien stelde meerdere malen voor om richting het eetgedeelte te gaan. Dit was namelijk een soort kooi. Alleen zonder slot. We besloten toch om stil in de tent te blijven en onze kleine behoefte op te houden.
Om het allemaal nog leuker te maken hoorden daarnaast ook zware sloffende voetstappen brekende takken en tot slot brak de dichtstbijzijnde boom. Zoals we de volgende dag konden zien was dit een olifant. We hebben deze nacht nauwelijks geslapen en waren blij toen Hadji om 5:15 opstond om thee en koffie te zetten. zodat we voor zonsopgang op weg konden voor onze tweede dag. We hadden de nacht gelukkig overleefd.

Voor zonsopgang waren we alweer vertrokken om weer van alles te kunnen zien. De zonopkomst met in de verte groepen zebra's en giraffes gaf een wel heel ydillisch beeld. Met als klap op de vuurpijl zagen we een leeuwenkoppel zich tegoed doen aan hun ontbijt. Met daaromheen een stuk of tien hyenas die op de loer lagen om de resten op te eten. Iets verderop troffen we weer een leeuw maar nu met welpjes.
Iets verderop zagen we ook nog een cheeta in de schaduw van de voet van een boom. Een andere auto die er ook al stond te kijken gaf aan dat ze de cheeta hadden zien jagen. Een cheeta zien is zeldzaam, maar zien jagen al helemaal. Echter jammer dat we net iets te laat waren.
Nadat we deze ochtend wederom de dieren hadden gezien die we de dag ervoor ook zagen was het toch compleet anders omdat we bij veel dieren zagen dat ze zich toch anders gedroegen dan later op de dag.

Na deze ochtend zijn we terug gegaan naar ons fijne kampeerplekkie om ons tegoed te doen aan een heerlijke lunch met pizza, friet, salade en soort van pannekoeken met koolsla en kaas. De tenten had Hadji al weer opgeruimd en we hoefden alleen de auto in te pakken. Terwijl we dit deden passeerden er een hele familie apen over de campsite en iets verderop liepen drie leeuwinnen met meerdere welpen langs.

Verteld Deo ook nog even doodleuk dat er iets verder achter het kamp een rivier loopt waar deze leeuwen met welpen goed beschut kunnen leven zonder dat ze bang hoeven te zijn dat hun welpen worden aangevallen. En dat de leeuwinnen vanuit daar mooi op zoek kunnen naar een prooi voor de kleintjes. Tja... Hadden we dat de avond voor het slapen gaan maar gehoord. Dan hadden we volgens Hadji onze tenten ook in het eetgedeelte op kunnen zetten omdat we toch de enigen op het kamp waren.

We zijn na het inpakken in een streep terug gereden naar de rand van de ngorogoro krater om daar aan het eind van de middag de tent op te slaan. Hier waren meer mensen en rangers die snachts de wilde dieren weg zouden houden. Iets wat ook bleek want wij hebben hier heerlijk geslapen.

Om 6:30 gingen we weer op pad om op de laatste dag in ngorogoro krater de wildlife te bekijken. Iets wat compleet anders Was dan in serengeti. Mistig en een stuk koeler.
Deze krater had een doorsnede van 19 en 23 km. De meeste dieren die hier leven trekken niet met de migratie mee en verblijven hier permanent. We zagen al snel grote kuddes buffalo en gnoes die over vlakten renden. Een mooi spektakel met vele stofwolken. Daarbij reden we bijna letterlijk tegen een groep leeuwinnen met welpen aan. Het mooie hiervan was dat de welpjes erg nieuwsgierig waren en zelfs tegen de auto op gingen staan om te onderzoeken wat dit allemaal wel niet was.
Het enige dier wat we nog niet hadden gezien in die drie dagen Was een neushoorn. Maar in de loop van de ochtend zagen we er toch 1 in de verte liggen.

Al met al verliep deze morgen heel snel en na een goede lunch verlieten we de krater weer. Haalden Hadji op die de tenten had ingepakt en gingen weer richting lake manyara om daar met de taxi weer richting ons gastgezin te gaan om daar nog 1 nacht te slapen en dan naar moshi te vertrekken.

In moshi( aan de voet van kilimanjaro) zijn we 2 nachten verbleven en hadden hier een tent voor 2 nachten geboekt. Het hostel Was echter leeg en we mochten voor dezelfde prijs oom gebruik maken van een ruime kamer met badkamer. Erg chill dus.

Vanmorgen zijn we vanuit moshi per bus vertrokken en na een 6 uur durende rit kwamen we aan in Lushoto. Hier zitten we in de bergen en gaan morgen samen hiken. Het is hier in tegenstelling tot wat we eerder in Tanzania hebben gezien erg groen en we verblijven in een chill hotel.

10 september zullen we de bus pakken terug naar Dar es Salaam om daar nog 2 dagen te chillen aan t strand om mijn verjaardag te vieren en de 12de ons avontuur in Zuid Afrika te beginnen.

We beseffen dat dit een veel te lang en gedetailleerd verhaal is maar we wilden het toch graag met jullie delen.

Tot de volgende blog

DSC02614

1. Maris:
    8 september 2016
    Oh ja, en die foto......van die leeuw. Bizar mooi!!
  2. Oma Joke en opa Bert:
    11 september 2016
    Met plezier las ik de reisverhalen van jullie laatste dag op school en het interessante verhaal toen jullie op safari gingen. Leuk hè om dit mee te maken; leeuwen met de wespjes, olifanten en de giraffe. Vandaag 11september wil ik je vooral feliciteren met je 28e verjaardag. Ver van huis maar door de moderne techniek toch ook dichtbij. Maak er een gezellige dag van en wij zullen er eentje drinken op jouw gezondheid. Veel liefs voor jou en Dorien
  3. Oma Joke en opa Bert:
    11 september 2016
    Met wespjes bedoel ik natuurlijk WELPJES. Haha....
  4. Katja:
    14 september 2016
    Heel vet dat jullie die safari hebben gedaan, we lezen mee!!
  5. Annette:
    15 september 2016
    Wat gaaf om te lezen, spannend!!
    Maak vooral heel veel mooie foto's, kunnen we meegenieten. Liefs van ons xxx
  6. Gilberto:
    21 september 2016
    Dag Sjoerd, van harte gefeliciteerd met je verjaardag !!! Hele fijne dag gewenst & do the right thing. Groeten aan Dorien. Gilberto