Van Durban naar Kaapstad

15 oktober 2016 - Muizenberg, Zuid-Afrika

De afgelopen 3 weken hebben we gereisd van de Durban (Umzumbe) naar Kaapstad, waar we nu zijn. 3000 km in totaal, maar zeker de moeite waard. Na Umzumbe zijn we eerst naar Coffee Bay gereden, ongeveer 9 uur. Een heel mooi dorpje wat ook meer Afrika laat zijn! Veel ronde hutjes en weinig echte gebouwen. Hier hebben we veel gesurfd (water is wel echt een stuk kouder..) en ook een dag gehiked naar Hole in the wall. Een groot gat in de rotsen wat is ontstaan door de golven. Een super mooie wandeling langs de kust waar we weer veel dolfijnen zagen. Na een lekkere lunch en een biertje daar hadden we niet zoveel zin meer om terug te lopen en besloten langs de gewone weg terug te lopen en te liften. We waren ondertussen met 10 mensen dus de kans was wel klein. Maar gelukkig kwam er een truck langs die ons voor een beetje geld wel wilde afzetten bij het hostel. Na 5 nachtjes vertrokken we vroeg naar onze volgende bestemming, Jeffreys Bay! Eerst reden we langs Qunu, de begraafplek van Nelson Mandela. En ook de plek waar hij is opgegroeid. We bezochten het museum daar en reden langs zijn huis. Helaas is zijn graf nog niet open voor publiek dus konden we dit alleen zien van een afstand vanaf het museum. Wel indrukwekkend om op deze plek te zijn en te lezen over z'n leven. En te zien dat veel nog hetzelfde is als toen hij opgroeide.

Na het bezoek aan dit dorpje reden we nog z'n 7 uur en kwamen we aan in Jeffreys Bay. Het surfwalhalla in Zuid Afrika. We hadden hier een perfect houten huisje pal aan zee in het hostel Island vibe. De eerste 2 dagen was er veel wind en slechte golven waardoor we alle tijd hadden om te shoppen in de outlets daar. De drie daaropvolgende dagen werden de golven beter en beter. Wat maakte dat we deze dagen vele uren in zee te vinden waren. Verder hebben we Tsitsikamma National Park bezocht. Hier hebben we over een hangbrug gelopen die over 1 van de rivieren daar hangt. En we hebben langs de kust gehiked naar een mooie waterval, ook weer prachtig. De volgende ochtend hadden we een afspraak met een Nederlandse familie die daar woont. Esther en Wouter Rol en hun 3 kids die vanuit de VEZ, onze kerk in Zwolle, zijn uitgezonden als zendelingen in Jbay. Voor het gemak spraken we af bij de mac, die wisten wij Hollanders wel te vinden. Nadat we hun gevonden hadden lieten ze ons de school zien en vertelde over hun toffe werk wat ze daar mogen doen. Ook zagen we een mooie familieschommel uit NL staan bij de school waar Sjoerd van vermoedde dat deze van Nijha kwam haha wie weet. De 6de dag zijn we verkast naar een surfspot genaamd 'supertubes'. Weet je niet wat dit is zoek dan op YouTube op 'supertubes j-bay' en je weet wat daar in surferstaal mee bedoeld wordt. Hier hebben we genoten van kinderen van 8 tot 18 jaar die deze golven meester waren tijdens SA Junior Champs. Deze middag hoorde we ook dat ons lieve nichtje Norah geboren was, waren we ook opeens oom en tante !

De volgende dag vertrokken we richting Wilderness. Maar niet voordat we gestopt hadden in St francis bay, dichtbij JBay. Hier moesten de golven even gecheckt worden. Heel mooi en minder masaal als JBay! Daarna reden we door naar The Beach house backpackers in Wilderness. Waar we op een prachtige (prive) dorm sliepen met uitzicht op zee. De volgende ochtend liepen we via een oud spoor richting een grot waar een man leefde en het helemaal had volgebouwd met gevonden of gekregen spullen, het leek een beetje op de droomvlucht in de Efteling. Een beetje griezelig maar ook heel mooi. Na ons bezoek aan de grot liepen we naar een gezellige kroeg in het centrumpje waar we de rugby wedstrijd Zuid Afrika - Nieuw Zeeland keken. Helaas verloren de Springboks van de All Blacks.. Maar dat mocht de sfeer niet drukken. Na de wedstrijd speelde er gewoon een gezellige reggae band. De volgende dag vertrokken we naar Mosselbay. Eerst reden we langs Vicbay, 10 minuutjes van Wilderness. Tot nu toe echt 1 van de mooiste plekken waar we zijn geweest. Heel klein en bijna geen huizen. Alleen langs de boulevard een paar huizen die verhuurd worden als vakantiehuisjes. Hele mooie golven en de veiligste plek in SA om te surfen lieten we ons vertellen. De laatste shark attack was 200 jaar geleden, fijn gevoel . Even snel wat golfjes pakken en daarna reden we naar Mosselbay. Opzich niet echt een hele bijzonder stad, maar het hostel was mooi dus wel een prima stop. En niet voor niks. We kochten hier beide een mooie surfplank die wel goed van pas gaat komen de rest van de reis.

Houden jullie het nog vol? We zijn bijna in Kaapstad hoor ..

Na Mosselbay reden we naar Hermanus, de plek waar je walvissen kunt spotten. Was ongeveer 4 uurtjes rijden, dus dat viel mee deze keer. Onderweg stopte in Cape L'Agulhas, het meest zuidelijk punt van Afrika. Hier kruisen de Atlantisch en Indische oceaan elkaar. Vanaf dit punt dus alleen nog maar kouder water .  Het waaide hier heel erg hard. We denken dat het hier eigenlijk nooit wind stil zal zijn. Dus we bleven hier niet te lang stil staan en reden snel door naar Hermanus. In Hermanus waren we vooral om een whale watching tour te doen. Vanwege de harde wind en golven ging het niet door de eerste dag. Gelukkig genoeg andere dingen te doen zoals een bier/wijn proeverijen en walvissen spotten vanaf de kant. Ze komen namelijk erg dichtbij. Gelukkig was er de volgende dag plek en ging de tour wel door. Om 7:00 uur vertrok de boot opzoek naar walvissen, of tenminste 1 zou al fijn zijn. We zagen er gelukkig een paar, ook een moeder met haar kalf heel dichtbij. Die beesten zijn echt super groot! Wij waren blij dat we er tenminste 1 van dichtbij hadden gezien en gehoord. Na de tour reden we richting Muizenberg waar we nu zijn. We reden een iets langere route langs de kust, maar zeker de moeite waard. Onderweg stopte we nog even bij een pinguin strand, zo grappig die beesten. In Muizenberg brachten we onze spullen in het hostel waar we de aankomende 6 weken gaan werken en reden door naar Kaapstad, wat maar 20 minuten hier vandaan ligt. We leverde onze auto in en gingen naar ons hostel midden in het centrum aan Longstreet. Vanuit hier konden we lekker rond lopen in de stad en hebben we gelunched aan de Greenmarket waar je heel veel Afrikaanse spulletjes kunt kopen. 's Avonds hebben we wat gegeten aan Waterfront, heeft Sjoerd eindelijk Springbok carpaccio op! De volgende dag zijn we vroeg vertrokken richting de Tafelberg. Het was namelijk een prachtige dag om te beklimmen. Toen we boven aankwamen was het uitzicht super en hadden we wel een biertje verdiend. Terug gingen we met de kabel, lopen zat er niet meer in . We haalde onze spullen op en gingen met de trein naar Muizenberg. We zijn nu in het het hostel African Soul Surfer. Een super mooi hostel wat pal aan het strand ligt. Gisteren zijnnwe al verwelkomd door een gezellig feestje hier met verschillende bands en konden we gelijk al aan het werk want het was lekker druk. Verder zal het werk niet heel zwaar zijn, vooral achter de bar staan, de koffiebar bezetten en leuke activiteiten doen met gasten. Maar hier later weer meer over!

Wij houden het hier wel een paar weken vol!
Liefs

image

1. Marieke:
    15 oktober 2016
    Super gave verhalen en wat een foto's!!! Heel mooi!!!
  2. Gerard:
    16 oktober 2016
    We hebben weer met veel plezier jullie mooie verhaal gelezen! Leuk geschreven, we zien jullie gewoon genieten in het verhaal en de foto's. Tegelijkertijd missen we jullie erg, zeker nu Norah geboren is, maar we sturen snel weer foto's en filmpjes toe! Jullie foto staat inmiddels op haar kamertje!
    Liefs Gerard, Suzanne en Norah
  3. Gilberto:
    20 oktober 2016
    Hey Sjoerd & Dorien,
    Mooie beschrijving, jullie verhaal. Top.
    Nog veel reisplezier en ervaringen gewenst.
    (Zoë gaat trouwens in januari opnieuw naar Azië en nu 6 i.p.v. 4 maanden).
    Tot jullie volgende reisimpressie.
  4. H. Castelijns:
    23 oktober 2016
    Hoi Sjoerd en Dorien,
    Mooi verslag van een dynamische reis. Ik wist niet dat jullie verwoede surfers zijn. Veel plezier verder! Ik blijf jullie volgen.
    Groeten

Henk
  5. Oma Joke en opa Bert:
    27 oktober 2016
    Wat een super interessant verhaal van jullie. Iedere dag is er weer wat nieuws te beleven. Geniet van dit avontuur en bedankt voor het verslag. Wij blijven jullie volgen. Voor nu onze groeten met veel liefs van opa Bert en oma Joke.
  6. Cornè:
    28 oktober 2016
    Fijn om no eens te lezen wat jullie al gedaan hebben. Ik volg jullie met kaart erbij! Verheug mij op volgende verhaal.