Arusha: gastgezin, wiskunde, engels, gymles en heel veel nakijken

22 augustus 2016 - Arusha, Tanzania

We zijn alweer ruim een week in Arusha en hebben zelf al veel geleerd en jullie veel te vertellen dus neem maar even de tijd (pole pole! Zoiets als rustig aan).

Vorig weekend zijn we hartelijk ontvangen in ons gastgezin bij Family Kisiri wat bestaat uit Mamma Kisiri, Baba, James en kleine Faraja. Daarnaast zijn er nog vele broers en zussen maar die wonen niet meer thuis. Het huis is voor Afrikaanse begrippen erg luxe. We hebben (meestal) een lauwe douche, een normale wc en een tv! Daarnaast heeft de familie een super grote tuin met heel veel bananenbomen, avocado's en nog veel meer groentes. 15 honden, 8 puppy's, varkens en kippen. Maar het belangrijkste is dat de familie erg vriendelijk en behulpzaam is! Iedere ochtend ,middag en avond staan er lekkere Afrikaanse gerechten op tafel en we leren iedere dag weer nieuwe woorden in het Swahili.

Handig want die kunnen we dan weer gebruiken op onze school waar we vandaag precies een week lesgeven, Ilburo primary school. In het begin wel even wennen want we geven les aan class 7, wiskunde en Engels. Dit is de laatste groep voordat ze naar Secundary school gaan en de stof die ze krijgen is aardig pittig. Een beetje te vergelijken met klas 2\3 bij ons! Voor ons dus ook even graven. Onze groep bestaat uit 140 kinderen. Gelukkig opgesplitst in een A en B klas waar de betere leerlingen in A zitten en de zwakkere leerlingen in B. Wij geven voornamelijk les in B waar dan alsnog 70 kinderen in zitten.. Iets anders als bij ons. Net zoals dat de eerste les om 07:00 uur start, kinderen voor schooltijd het hele terrein en school schoon moeten maken, de planten 10x water geven, kinderen een stoel voor je halen (eigenlijk alles voor je halen), maandag de vlag wordt gehezen en het volkslied wordt gezongen en er helaas nog geslagen wordt als een kind iets niet goed doet of te laat is.. Verschrikkelijk om te zien en nog erger dat je er niks aan kunt doen. Dubbel ook want leraren zijn erg vriendelijk tegen ons. Zo moeten we iedere pauze mee om de veel te zoete thee te drinken en delen ze hun lunch. Uiteindelijk zijn ze ook erg blij met ons want na iedere les is er met zoveel kids ontzettend veel nakijkwerk. We proberen de kinderen zoveel mogelijk te helpen want over 2 weken is het examen, soort van Cito. Als ze die niet halen mogen ze niet naar de Secundary school. Geen tweede kans alleen een privé school wat veel niet kunnen betalen..

Afgelopen vrijdag hebben we gelukkig ook gymles gegeven, even iets anders! Donderdag hebben we heel Arusha afgezocht naar een goede volleybal en voetbal. Sjoerd was uiteindelijk tevreden met het materiaal en na een half uur afdingen hebben we ze dan eindelijk gekocht! Een touw was wat makkelijker te vinden. Volleybal, voetbal en touwtjespringen stonden op het program. Alleen al die gezichtjes van de kids toen de tas met ballen open ging was goud waard! De les was verder lekker chaotisch en druk want alle kinderen die in de buurt waren deden ook gezellig mee waardoor we uiteindelijk z'n 100 kinderen hadden.

Naast lesgeven hebben we veel van de omgeving gezien. We zijn met de andere vrijwilligers naar Moshi gereden 3 uur heen en 3 uur terug om de Kilimanjaro te zien maar helaas alleen wolken. Afgelopen weekend gehiked aan de voet van Mt. Meru en koffie gemaakt. Genoeg te doen!

Zo voor nu even deze update. Aankomende twee weken geven we hier nog les dus wellicht daarna meer!

Gymles!

1. Annejet:
    22 augustus 2016
    Hey Sjoerd en Dorien!
    Heel leuk om jullie ervaringen te lezen! Wat mij betreft hoef je de verhalen niet in te korten hoor! Echt bijzonder dat het onderwijs daar zo anders geregeld is eigenlijk he. Wel super dat jullie die gymles ook konden geven! Iets meer kinderen dan normaal misschien haha!
    Veel plezier nog tijdje daar als juf en meester!

XX Annejet
  2. Lieke:
    22 augustus 2016
    Haaa Do & Sjoerd! Super om te lezen en fotos erbij te zien, leuk jullie verhalen!
    Geniet lekker verder, ik blijf jullie volgen!
  3. Erik:
    23 augustus 2016
    Ha Sjoerd en Dorien,
    Wat een uitdaging; de combi van 70 kids en wiskunde - ik moet er niet aan denken. Gelukkig ook gymlessen. Mooi om te lezen hoe blij kinderen zijn met eenvoudige materialen. Vraagt vast de nodige creativiteit maar dat zal voor jullie geen probleem zijn.
    (en misschien kunnen jullie de lijfstraffen nog ombouwen tot een gymnastische activiteit ...).
    Hoe dan ok - geniet ervan en ik zie uit naar de volgende update
  4. Cornè:
    29 augustus 2016
    Ha Dorien en Sjoerd.
    Had natuurlijk al e.a gehoord maar nog weinig foto's gezien. Gaaf maar idd ook zo'n wereld van verschillen.
    Verheug me op nieuwe berichten !
    Dikke kus!